ads

Slider[Style1]

Style2

Style3[OneLeft]

Style3[OneRight]

Style4

Style5



Τα σενάρια καταστροφής δίνουν και παίρνουν στον διεθνή τύπο για τα δύο συνεχόμενα «σκασίματα» κινητήρων της Μ1.

Πέραν των γνωστών γραφικών «θεωριών συνομωσίας» κατά του Vale, διατυπώνονται και «τεχνικές» θεωρήσεις, οι οποίες - ως συνήθως - είναι αντικρουόμενες.

Η επικρατούσα άποψη των δημοσιογράφων διεθνώς είναι ότι ο Vale, κινούμενος στη μεγάλη ευθεία στο κενό αέρος του «ίχνους» του Jorge αντιμετώπιζε έλλειψη ικανοποιητικής ψύξης και στιγμιαίες αυξήσεις στροφών του κινητήρα πάνω από το επιτρεπόμενο όριο (ειδικότερα στο σημείο της ευθείας που για κάποια εκατοστά του δευτερολέπτου οι δύο τροχοί ήταν στον αέρα)…
…φαινόμενο που, με την σειρά του, πιθανολογείται ότι προκάλεσε έως και κόψιμο βαλβίδων…

Πάντως σε όλα τα έως τώρα διατυπωθέντα σενάρια υπάρχει «τεχνικός» αντίλογος με αποτέλεσμα sites, social media και τα συμπαρομαρτούντα τους να έχουν πάρει φωτιά και οι επιτήδειοι του διαδικτύου να κάνουν χρυσές δουλειές.

Δεν αποκλείεται να μη μάθουμε ποτέ τι ακριβώς συνέβη.
Όλα εξαρτώνται από την πραγματική αιτία των δύο συμβάντων και από το κατά πόσον η Yamaha θα θελήσει να την γνωστοποιήσει.
Είναι χαρακτηριστικές οι δηλώσεις για το συγκεκριμένο θέμα των Vale και Galbusera στον ιταλικό τύπο.
Ο μεν Valentino δήλωσε ότι ποτέ δεν ανέβασε θερμοκρασία ο κινητήρας (αποκλείοντας εμμέσως την επικρατούσα άποψη), ο δε Galbusera απέφυγε διπλωματικότατα την διατύπωση πιθανών αιτίων, επισημαίνοντας ότι ο κινητήρας αυτός είχε χρησιμοποιηθεί στον προηγούμενο αγώνα χωρίς να παρουσιάσει πρόβλημα, οι δε δύο πρώτοι ήδη χρησιμοποιημένοι κινητήρες έχουν διανύσει τα διπλά αγωνιστικά χιλιόμετρα απροβλημάτιστα. Συμπλήρωσε επίσης ότι ούτε καν εξάτμιση δεν άλλαξαν και ότι θα ήταν παρακινδυνευμένο να χρησιμοποιήσουν έναν εντελώς νέο κινητήρα (κατόπιν του παθήματος Lorenzo στο warm up) χωρίς χιλιόμετρο «στην πλάτη». Δεν παρέλειψε δε να τονίσει ότι ο περί ου ο λόγος κινητήρας είχε διανύσει σημαντικά λιγότερα αγωνιστικά χιλιόμετρα απ’ αυτόν του ισπανού αναβάτη.

Τα δεδομένα που δεν αμφισβητούνται είναι δύο:

α. Οι δύο κινητήρες «έσκασαν» υπό διαφορετικές συνθήκες (του Jorge στο warm up, χωρίς πίεση και κανέναν αναβάτη εμπρός ή πίσω, του δε Rossi σε συνθήκες υστερίας, κυνηγώντας τον Lorenzo).

β. ο κινητήρας του Jorge ήταν πολύ περισσότερο «κουρασμένος» απ’ αυτόν του Vale όπως δείχνει η καταγραφή της Dorna.

Συνεπώς δεν υπάρχει ταύτιση συχνότητας στην εμφάνιση του φαινομένου.
(δείτε τον σχετικό πίνακα - κάνετε "κλικ" για να μεγεθυνθεί)


Στα παραπάνω θα πρέπει να προστεθεί ότι ο Rossi αναφέρθηκε στο «έβγα» του στην San Donato (K1) ένα γύρο πριν το «σκάσιμο», λέγοντας ότι αντιμετώπισε πρόβλημα με τον συμπλέκτη και ότι ίσως ήταν μια προειδοποίηση για το τι θα επακολουθούσε. Θυμίζω ότι στην συγκεκριμένη καμπή ο Vale έχασε δύο φορές την γραμμή του. Την πρώτη, καθ’ ομολογία του, την έχασε στην προσπάθειά του να περάσει τον Lorenzo. Την δεύτερη όμως υπήρξε το συγκεκριμένο πρόβλημα.
Αυτό δίνει και μια απάντηση στο γιατί ο Vale ανάλωσε ολόκληρο το FP1 δοκιμάζοντας εκκινήσεις με διαφορετικές ρυθμίσεις του συμπλέκτη.

Ο Claudio Lombardi είναι μηχανικός – μορφή του μηχανικού σπορ, εμπνευστής της Lancia Delta S4 με πολλές επιτυχίες στο παγκόσμιο πρωτάθλημα ράλι, επικεφαλής της εξέλιξης της Ferrari επί εποχής Prost στις αρχές της δεκαετίας του ’90 και εμπνευστής του στενού V4 κινητήρα της Aprilia που σάρωσε στα Superbikes.
Ο Lombardi λοιπόν, σε δηλώσεις του στην ιταλική εφημερίδα Corriere dello Sport είπε ότι η πεποίθησή του είναι πως η Yamaha εστίασε τη προσοχή της στην μεγάλη ευθεία της πίστας, όπου αναπτύσσεται παρατεταμένο «τέρμα γκάζι» και ότι το πιθανότερο είναι πως δόθηκε βαρύτητα στην οριακή ρύθμιση της ανάφλεξης.
«Πήραν ορισμένα ρίσκα εν γνώσει τους, τα οποία έδωσαν περιστασιακά αποτελέσματα, όπως το «σκάσιμο» του κινητήρα του Rossi, αλλά και τη νίκη στον Lorenzo, με διαφορά μόλις 19 χιλιοστά του δευτερολέπτου. Εύλογο ρίσκο; Νομίζω πως ναι, διότι, όπως απεδείχθη, ήταν αποφασιστική η επιλογή, παρ’ όλο που το αντίτιμο ήταν βαρύ. Εάν δεν το έκαναν, νικητής θα ήταν η Honda» δήλωσε ο ιταλός μηχανολόγος…

Εάν όντως συνέβη αυτό που περιγράφει ο Lombardi, τότε οι συγκεκριμένες ρυθμίσεις πέρασαν και στην μοτοσυκλέτα που αντικατέστησε την καμένη του ισπανού αναβάτη.
Δεδομένου ότι στον σχετικό πίνακα των κινητήρων του Lorenzo δεν είναι συμπληρωμένη η στήλη του αγώνα, παραμένει άγνωστον εάν χρησιμοποιήθηκε τέταρτος (νέος) κινητήρας με αυτές τις κατά Lombardi ρυθμίσεις ή κάποιος από τους δύο πρώτους (μεταχειρισμένους)…
Επίσης είναι άξιον απορίας πως, παρ’ όλες τις δύο εξόδους του στην Κ1, ο Vale ξαναέπιασε σχεδόν αμέσως τον προπορευόμενο Lorenzo, χωρίς καν να χάσει την δεύτερη θέση…

Όλοι όσοι έκαναν δηλώσεις από την ομάδα της Yamaha εξέφρασαν την άποψη ότι τα δύο γεγονότα προέκυψαν από τις ίδιες ακριβώς αιτίες, υπονοώντας αστοχία υλικού,…

…ο δε Lin Jarvis, δια δηλώσεών του στον Simon Patterson (ρεπόρτερ του βρετανικού MCN) επιβεβαιώνει ότι οι δύο κινητήρες παρουσίασαν το ίδιο πρόβλημα στην κεφαλή και οδεύουν προς Ιαπωνία για τα περαιτέρω.

Αυτά συνέβησαν το απόγευμα της ημέρας του αγώνα.

Η ενιαία εικόνα των δηλώσεων των ανθρώπων της Yamaha περί αστοχίας υλικού (πριν καν εξεταστούν οι κινητήρες στα εργαστήρια) ίσως προϊδεάζει για την γραμμή πλεύσης των μπλε στην συνέχεια.

Οι κανονισμοί προβλέπουν ότι για να επιτραπεί η αντικατάσταση μερών του κινητήρα θα πρέπει η αλλαγή αυτή να είναι σχετική με την βελτίωση της ασφάλειας και όχι των επιδόσεων. Επιπλέον, απαιτείται η ομόφωνη συναίνεση της MSMA (Ένωση κατασκευαστών).
Και φυσικά τα μέλη της θα πρέπει να πεισθούν ότι δεν θα υπάρξει αύξηση της απόδοσης μετά τις απαιτούμενες αλλαγές.
Παρόμοια άδεια δεν έχει δοθεί ποτέ.
Η δυσκολία και το αδύνατο σημείο στην προκειμένη περίπτωση είναι ότι εάν τα συγκεκριμένα μέρη του κινητήρα ενισχυθούν, τότε θα λειτουργούν με ασφάλεια στις υψηλές στροφές, συνεπώς θα επηρεαστεί η απόδοσή του προς το καλύτερο.
Μια τυπική απάντηση της ένωσης κατασκευαστών μπορεί να είναι: «μειώστε το ανώτατο όριο των στροφών σε ασφαλές επίπεδο».

Όλα εξαρτώνται από το πώς θα αναπτύξουν το θέμα οι τεχνικοί της Yamaha στους υπόλοιπους κατασκευαστές.

Εάν χαθεί από τώρα ο ένας από τους επτά δικαιούμενους σφραγισμένους κινητήρες για έκαστον εκ των αναβατών του εργοστασίου, μπορεί να αποδειχθεί ολέθριο στους τελευταίους αγώνες του πρωταθλήματος για την διεκδίκηση του τίτλου.

Δύο ημέρες αργότερα, το γερμανικό motorsport.com, επικαλούμενο αξιόπιστη πηγή του εντός της Movistar Yamaha, αναφέρει πως η επικρατούσα άποψη για την αιτία της βλάβης είναι η κυματοειδής επιφάνεια της πίστας στη μεγάλη ευθεία.
Θεωρείται πως στιγμιαίες αναπηδήσεις του πίσω τροχού ανεβάζουν ακαριαία τις στροφές του κινητήρα σε δυσθεώρητα ύψη.
«Το συγκεκριμένο φαινόμενο, σε συνδυασμό με τις σημαντικά λιγότερες δυνατότητες του φετινού ενιαίου λογισμικού, πιθανά επηρέασαν την λειτουργία του cut – off της ανάφλεξης» συμπλήρωσε η πηγή.

Με την πάροδο του χρόνου, η αρχική υπόθεση περί αστοχίας υλικού χάνει έδαφος.
Η πηγή διατύπωσε επίσης την ίδια θεωρία που ανέφερα στην αρχή του άρθρου περί υποπίεσης στο «ίχνος» του Jorge, δηλαδή υψηλότερων τελικών ταχυτήτων του Vale (που ποτέ δεν έφθασε κατά την διάρκεια των δοκιμών), όπως επίσης και της έλλειψης ικανοποιητικής ψύξης του κινητήρα.

Όμως, η πηγή του γερμανικού site δεν μας εξηγεί το πώς «ψόφησε το έρμο» του Jorge, χωρίς να έχει κινηθεί με τις παραπάνω συνθήκες…

Σε αναμονή λοιπόν του πορίσματος του R&D τμήματος στην Iwata (εάν ανακοινωθεί ποτέ)…
…αν και προβλέπεται κοινοποίηση χρησμού σε διάλεκτο Jarvis.

Πάντως, για άλλη μια φορά, καταδεικνύεται ότι σε μια νίκη, αποτυχία ή ήττα, εξ’ ίσου σημαντικό ρόλο με τις επιδόσεις των αναβατών αναλαμβάνει η τεχνολογία και τα συμπαρομαρτούντα της, που στο σύνολό τους πολλάκις αγνοούνται στις απανταχού περιγραφές των «ειδικών» δημοσιογράφων.

Υποσημείωση: Εάν όντως οι δύο κινητήρες της Yamaha «χτύπησαν» βαλβίδες από επαναλαμβανόμενη στιγμιαία υπερστροφή στις διακυμάνσεις του ασφαλτοτάπητα αναδεικνύεται και πάλι η υπεροχή του δεσμοδρομικού συστήματος της Ducati έναντι του συστήματος των πνευματικών βαλβίδων. Είναι παροιμιώδης η αντοχή του ιταλικού συστήματος στις υψηλές στροφές και σίγουρα αποτελεί έναν από τους παράγοντες για την αυξημένη ιπποδύναμη (και την τελική ταχύτητα) των κόκκινων.
Έπεται σχετικό άρθρο όπου μπερδεύονται γλυκά οι μονόδρομοι συμπλέκτες, η ψηφιακή διαχείριση του «φρένου του κινητήρα», το seamless κιβώτιο ταχυτήτων σε συνδυασμό με το δεσμοδρομικό και το πνευματικό σύστημα βαλβίδων.

About Moto-Press

Διαδικτυακό portal για τους αγώνες ταχύτητας μοτοσυκλετών στην Ελλάδα και το εξωτερικό, με ιδιαίτερη βαρύτητα στους αγώνες MotoGP.
«
Επόμενο
Νεότερη ανάρτηση
»
Προηγούμενο
Παλαιότερη Ανάρτηση

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Post a Comment


Top